Συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία

Τα επίσημα Πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή για την Παιδεία

 

Την 28η Σεπτεμβρίου διεξήχθη στη Βουλή, με πρωτοβουλία του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, συζήτηση σε επίπεδο Αρχηγών Κομμάτων, σχετικά με την Παιδεία. Η ακριβείς εισηγήσεις όλων των ομιλητών είναι καταχωρημένες στα απομαγνητοφωνημένα Πρακτικά της Βουλής της συγκεκριμένης συνεδρίασης.

Το θέμα της συζήτησης κάλυπτε όλο το φάσμα της Παιδείας πλην όμως εμείς περιοριζόμαστε στην παρουσίαση των αναφορών που σχετίζονται με τα Πρότυπα Σχολεία.

 

 

 

Συνοπτικός σχολιασμός των ομιλιών

Αλέξης Τσίπρας: Περιορίστηκε σε γενικόλογες και θεωρητικές τοποθετήσεις χωρίς τίποτε το ουσιαστικό και επιχείρησε να συκοφαντήσει την έννοια της αριστείας εξισώνοντάς την με τον ελιτισμό (τίποτε πιο ανακριβές και αναληθές!).

Πάντως με βάση τα πραγματικά δεδομένα και τα όσα ελέχθησαν στη Βουλή, θεωρώ ότι δεν πρέπει να ελπίζουμε σε τίποτε από την παρούσα Κυβέρνηση η οποία, όχι μόνο δείχνει να είναι ικανοποιημένη από την υφισταμένη κατάσταση στη Μέση Παιδεία αλλά, με βάση τις προτάσεις της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία των κ.κ. Αντώνη Λιάκου, Θάλειας Δραγώνα, Θέμη Κοτσιφάκη κ.λ.π. σχεδιάζει να προχωρήσει  στην κατάργηση των εξετάσεων και στην περαιτέρω υποβάθμιση του θεσμού των Προτύπων Σχολείων.

Ο κ. Τσίπρας κατά τη δευτερολογία του ισχυρίσθηκε, είτε λόγω πλημμελούς ενημέρωσης, είτε σκόπιμα, ότι τα Ιστορικά Πρότυπα Σχολεία λειτουργούν κανονικά(!).Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική διότι:

·      Λειτουργούν μόνο τα τέσσερα (4) από τα πέντε (5) Ιστορικά Πρότυπα Σχολείο, διότι η Ζωσιμαία Σχολή, το αρχαιότερο Πρότυπο Σχολείο της πατρίδας μας, θυσιάστηκε στο βωμό της εξυπηρέτησης  μικροπολιτικών ρουσφετιών του κυβερνώντος κόμματος.

·      Βάσει του πορίσματος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία α) τα Πρότυπα Σχολεία δεν θεωρούνται «αταξικά» και χαρακτηρίζονται πλέον ως «διαταξικά» (αγνοώ την σημασία του όρου) β) υποβαθμίζεται ο ρόλος τους και γ) από την καινούργια χρονιά καταργούνται οι εξετάσεις για την επιλογή των μαθητών.

 

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Οι τοποθετήσεις του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ικανοποιούν με ένα πολύ μεγάλο βαθμό τόσο τα αιτήματα της Ένωσης Αποφοίτων Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων όσο και του Συντονιστικού Οργάνου Αποφοίτων των Ιστορικών Προτύπων Σχολείων.

Η πείρα όμως μας δίδαξε ότι θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στις πολιτικές εξαγγελίες, οι οποίες πολύ συχνά αναιρούνται όταν έρθει η ώρα της υλοποίησης των υποσχέσεων.

Αισοδοξούμε και αναμένουμε!

 

Νίκος Μιχαλολιάκος και Δημήτρης Κουτσούμας: Οι τοποθετήσεις των δύο αυτών Αρχηγών χαρακτηρίζονται από την διατύπωση της ίδιας δυσερμήνευτης τοποθέτησης (ο καθένας με τη δική του οπτική γωνία): ενώ από τη μία μεριά καταγγέλλουν την πλεονεκτική θέση την οποία κατέχουν στην κοινωνία, στην πολιτική, στην επιστήμη κ.λ.π. οι μαθητές που αποφοιτούν από τα καλά και ακριβά Ιδιωτικά Σχολεία, αρνούνται την λειτουργία των Δημοσίων Προτύπων Σχολείων τα οποία θα παρείχαν ίσες ευκαιρίες και στα παιδιά του απλού λαού που, αν και διαθέτουν την ικανότητα και τη βούληση για διακρίσεις, δεν διαθέτουν τα χρήματα για να φοιτήσουν σε Ιδιωτικά Σχολεία.

 

Φώφη Γεννηματά: Αρκέστηκε σε θεωρητικέ  γενικότητες.

 

Σταύρος Θεοδωράκης : Παρότι στο παρελθόν οι αναφορές του στα Πρότυπα Σχολεία αποτελούσαν τη βάση των εισηγήσεων του, στη συγκεκριμένη συνεδρίαση επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στη εκπαίδευση των μεταναστών και των ευπαθών ομάδων

 

Πάνος Καμμένος: Καμμία αναφορά για τα Πρότυπα Σχολεία

 

Βασίλης Λεβέντης: Καμμία αναφορά για τα Πρότυπα Σχολεία

 

 

 

 488-2-%ce%b5%ce%b9%ce%ba%cf%8c%ce%bd%ce%b1Γελοιογραφία του Ηλία Μακρή (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, της 29ης Σεπτεμβρίου 2016)

Αποσπάσματα από τις ομιλίες των Αρχηγών Κομμάτων και της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, που σχετίζονται με τα Πρότυπα Σχολεία

(βάσει των επίσημων Πρακτικών της Βουλής)

Αλέξης Τσίπρας – ΣΥΡΙΖΑ

….. Επιβάλλεται, λοιπόν, σήμερα να αντιπαρατεθούν στοιχεία για την παιδεία. Να μιλήσουμε πρώτα από όλα για τον προσανατολισμό και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η ελληνική κοινωνία αποτιμά πάντα στις πιο υψηλές θέσεις των αξιών της την παιδεία. …….

……. Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση ήταν αυτή που στη χώρα μας έσπασε τα κοινωνικά στεγανά. Αναβάθμισε τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και κατήργησε στην πράξη πολλά προνόμια των «πορφυρογέννητων», των κληρονόμων που είχαν ως βασικό εφόδιο όχι τις ικανότητές τους, αλλά τα οικονομικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα της οικογένειάς τους, της ταξικής τους θέσης.

Η δημοκρατική πρόσβαση στη γνώση –γι’ αυτό μιλάμε- αυτή ήταν που τροφοδότησε την πρόοδο της χώρας και την ανάπτυξή της και όχι μόνο την οικονομική ανάπτυξη. Ποιος μπορεί να παραγνωρίσει τον ρόλο της δημόσιας εκπαίδευσης στην εμπλοκή των μαζών στην πολιτική, στον αγώνα για τη Δημοκρατία; Η αναφορά και μόνο στο εμβληματικό γεγονός του Πολυτεχνείου θα ήταν αρκετή…………

…… Και αυτό νομίζω ότι αποδεικνύεται και εμπειρικά, βλέποντας τη στρατηγική που εφαρμόστηκε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας στον χώρο της παιδείας, μια στρατηγική -θα το πω, παρά τα παχιά λόγια- υποβάθμισης στην ουσία και απαξίωσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και πράγματα που έγιναν από τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων στο όνομα τάχα της ποιότητας, της μεταρρύθμισης, του εκσυγχρονισμού, της αξιοκρατίας και της αριστείας.

Όμως, τα έργα και τα αποτελέσματά σας άλλα λένε, γιατί κατά την άποψή μου πραγματικά δεν είστε με την ποιότητα, αλλά με συγκεκριμένα συμφέροντα και στον χώρο της εκπαίδευσης………

……… Τα έργα σας, επίσης, λένε άλλα, γιατί δεν είστε, όπως μας έχετε πει πρόσφατα, με το καλό δημόσιο σχολείο, αλλά υπέρ μιας γενικής λογικής ιδιωτικοποίησης, γιατί οι ιδιαίτερες σχέσεις σας με ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων σάς έκαναν να υποστηρίξετε τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων των καθηγητών των ιδιωτικών σχολείων και μαζί να τους στερήσετε τα εχέγγυα που είχαν για να κάνουν ανεπηρέαστοι το λειτούργημά τους. Γι’ αυτό εμείς αποκαταστήσαμε τα δικαιώματα αυτά και το πλαίσιο εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.

Τέλος, δεν είστε ούτε με την αριστεία που τόσο πολύ προβάλλετε, αλλά είστε με τον ελιτισμό. Άλλο πράγμα η αριστεία και άλλο ο ελιτισμός.

Είστε με τα ακριβά σχολεία των λίγων. Είστε υπέρ της διατήρησης της κοινωνικής διάκρισης. Εμείς είμαστε υπέρ της ποιοτικής εκπαίδευσης των ίσων -προσέξτε, των ίσων όχι των ίδιων- ίσων ευκαιριών, που στόχο και ορίζοντά τους έχουν και το ίσο αποτέλεσμα. Γι’ αυτό καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια και καταφέραμε να κρατήσουμε τη χρηματοδότηση της Παιδείας, παρά το ότι είχαμε έναν προϋπολογισμό μιας πιο ήπιας, αλλά προσαρμογής, δημοσιονομικής προσαρμογής. ………..

…………… Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου για όλους και για όλες, που θα παρέχει ίσες ευκαιρίες και δεν θα διευρύνει τις ταξικές και πολιτισμικές διαφορές, ένα σχολείο δημόσιο, δωρεάν, δημοκρατικό, ανθρωπιστικό, που θα αναδεικνύει τα ταλέντα και τις δεξιότητες των παιδιών και δεν θα τις ισοπεδώνει, που θα ενθαρρύνει τη συλλογική βελτίωση και τη συλλογική πρόοδο των μαθητών.

Εμείς το πιστεύουμε βαθιά: Κανείς δεν αριστεύει μόνος του. Όλοι στηρίζονται –είτε το αναγνωρίζουν είτε όχι- σε πράγματα που έχουν προκύψει ως συλλογικό έργο, στις γνώσεις, στις υποδομές, στην κουλτούρα.

Δεν παραγνωρίζουμε τον προσωπικό κόπο καθενός. Αλίμονο. Εμείς θέλουμε ένα σχολείο που να δίνει τις δυνατότητες σε όλους να μπορούν να γίνουν άριστοι……………

……. Αλλάζουμε τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου. Ορίζουμε πως οι προαγωγικές εξετάσεις δεν θα γίνονται σε τόσα πολλά μαθήματα πια, ώστε το σχολείο να είναι ένα «εξεταστικό κάτεργο», αλλά θα γίνονται μόνο σε τέσσερα μαθήματα. Και σε όσα παιδιά δεν πετυχαίνουν, θα τους προσφέρουμε άμεσα επιπλέον ενισχυτική διδασκαλία και θα δίνουν ξανά εξετάσεις σε δεκαπέντε ημέρες.

Και όλα αυτά όχι επειδή είμαστε με τη λογική της ήσσονος προσπάθειας και με τον λαϊκισμό, όπως μας καταλογίζουν στελέχη της αντιπολίτευσης, αλλά επειδή για εμάς είναι αδιανόητο τα παιδιά σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία του Γυμνασίου, να μαθαίνουν πως η αξία της γνώσης είναι να πετυχαίνεις σε αναρίθμητες καταπιεστικές εξετάσεις……………..

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

 

……Μας είπατε για τα Πρότυπα σχολεία. Ξέρετε, τα ιστορικά Πρότυπα σχολεία συνεχίζουν να λειτουργούν. Εμείς θέλουμε να δώσουμε το βάρος στα Πειραματικά. Είναι αλήθεια. Όμως, εγώ δεν γνωρίζω πουθενά στον κόσμο, σε καμμία εκπαιδευτική μεθοδολογία, να υπάρχει ταύτιση του Πρότυπου με το Πειραματικό, κάτι το οποίο έκανε η κ. Διαμαντοπούλου, την οποία εξήρατε πριν από λίγο.

Υπάρχουν τα πρότυπα. Τα ιστορικά Πρότυπα σχολεία συνεχίζουν να λειτουργούν. Όμως, θέλουμε να ρίξουμε το βάρος στα Πειραματικά -όπως με επιτυχία έγινε στην Ελλάδα την δεκαετία του ’80 που ξορκίζετε- όπου δοκιμάζονται νέες εκπαιδευτικές μέθοδοι σε μαθητές με διάφορες και διαφορετικές ικανότητες, προκειμένου μετά να εφαρμοστούν και στο σύνολο της εκπαίδευσης. Και γι’ αυτό στα Πειραματικά σχολεία δεν πρέπει να πηγαίνουν μόνο μαθητές του είκοσι, αλλά από όλο το φάσμα. ……..

 

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ν.Δ.

….. Και πράγματι, εδώ θα συμφωνήσω με τον κ. Τσίπρα. Η δημόσια παιδεία πρέπει να είναι ο βασικός μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας, διότι στο γήπεδο της δημόσιας παιδείας διεκδικούν τις ευκαιρίες τους και τα παιδιά που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση είτε οικονομικά είτε κοινωνικά. Προσέξτε, ευκαιρίες, προσπάθεια, αριστεία, κύριε Τσίπρα, τρεις έννοιες απλές που πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα κάθε σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής, τρεις έννοιες που δυστυχώς δεν υπάρχουν στο δικό σας λεξιλόγιο, γιατί στη δικιά σας παραμορφωμένη θεώρηση του κόσμου οι έννοιες αυτές έχουν ταξικό πρόσημο.

Εξάλλου, είχε φροντίσει να μας προειδοποιήσει από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησής σας ο ιδεολογικός σας καθοδηγητής, ο κ. Μπαλτάς: Η αριστεία είναι ρετσινιά. Και όταν δεν υπάρχει αριστεία, η φυσική εξέλιξη, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι η ισοπέδωση. Και φυσικά μια κοινωνία ισοπεδωμένη πέφτει πολύ πιο εύκολα στα χέρια του κάθε περιστατικού δημαγωγού. Η υπονόμευση της αριστείας είναι η ασφαλέστερη ενέργεια ισοπέδωσης της εκπαίδευσης. Και σε αυτή τη λογική το μείζον εύσημο ανάδειξης είναι ο φοιτητικός ακτιβισμός και όχι η σκληρή δουλειά και η επιστημονική επάρκεια……..

……. Για να σας το ξεκαθαρίσω λοιπόν, μια και καλή, κύριε Τσίπρα, μια ευνομούμενη πολιτεία οφείλει να προσφέρει στα παιδιά της ίσες ευκαιρίες στην αφετηρία του αγώνα της ζωής. Το πού θα φτάσει κάποιος εξαρτάται από το ταλέντο του, εξαρτάται από τη σκληρή δουλειά, συχνά και από την ίδια την τύχη.

Και να το ξεκαθαρίσουμε, η αριστεία είναι στάση ζωής, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που ενεργοποιεί τις αρετές που υπάρχουν σε κάθε άνθρωπο με σκοπό τη συνεχή του πρόοδο. Άριστος δεν είναι μόνο ο καλύτερος μαθητής. Άριστος είναι κάθε νέος που προσπαθεί διαρκώς να βελτιώνεται και διαρκώς να μαθαίνει. Και αυτή την αριστεία η σημερινή Κυβέρνηση της μετριότητας, της ημιμάθειας και της ευνοιοκρατίας δεν μπορεί να την εκφράσει. Και γι’ αυτό τελικά, μέσα από τις παρεμβάσεις σας, εκδικείστε την Ελλάδα της γνώσης, γι’ αυτό υπονομεύετε τελικά τη δημόσια παιδεία, το δημόσιο σχολείο, το δημόσιο πανεπιστήμιο, το μόνο καταφύγιο τελικά των λιγότερο προνομιούχων για να ξεφύγουν τα παιδιά τους από την ανέχεια και τη φτώχεια…….

……. Ξεκινάω από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου: Πρώτον, κύριε Τσίπρα, καταργήσατε όλες τις νησίδες αριστείας στο δημόσιο σχολείο, πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ουσιαστικά πρότυπα πειραματικά σχολεία. Ακυρώθηκαν από τη στιγμή που το Υπουργείο κατήργησε τις εξετάσεις εισαγωγής. Και αναρωτιέμαι: Ο ταλαντούχος, εργατικός μαθητής δεν έχασε με αυτόν τον τρόπο μια ευκαιρία ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων του και επιδίωξη της αριστείας, μέσα από τη δημόσια εκπαίδευση;

Πόσο αριστερό τελικά είναι, κύριε Τσίπρα, να στερείτε τη δυνατότητα από ένα άξιο νέο παιδί να πάει σε ένα καλό δημόσιο σχολείο; Διότι πράγματι τα παιδεία της μεσαίας τάξης ή των βορείων προαστείων, ναι, έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ένα ιδιωτικό σχολείο και έχουν τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση και σε φροντιστήρια και σε ιδιωτικά μαθήματα. Τα παιδιά της φτωχής οικογένειας γιατί τους στερήσατε τη δυνατότητα να πάνε σε ένα εξαιρετικό σχολείο και να διακριθούν με βάση τις ικανότητές τους και την αριστεία τους;

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Και βέβαια με αυτόν τον τρόπο, εσείς που αγανακτείτε, για μιλήστε λίγο στους καθηγητές των πρότυπων πειραματικών σχολείων…

(Θόρυβος από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Παρακαλώ πολύ κάντε ησυχία.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Για μιλήστε τους λίγο, για δείτε πώς ακύρωσε ο κ. Φίλης και ο κ. Τσίπρας την εξαιρετική δουλειά η οποία είχε γίνει στα σχολεία αυτά, η οποία –μεταξύ άλλων- περιλάμβανε βέβαια και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, η οποία διεξήχθη χωρίς καμία δυσκολία. Γι’ αυτό τα διαλύσατε μάλλον. Γιατί έχετε αλλεργία σε κάθε έννοια αξιολόγησης…….

……. Χρειαζόμαστε σχολεία διαφορετικά από αυτά τα οποία έχουμε σήμερα. Χρειαζόμαστε σχολεία με αφοσιωμένους δασκάλους και καθηγητές, με πολύ μεγαλύτερη ελευθερία στη διαχείριση του διδακτικού τους έργου, με προγράμματα σπουδών τα οποία θα παράγουν πραγματικές δεξιότητες και όχι στείρα παπαγαλία. Και όλες οι διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι τη διαφορά στην ποιότητα της εκπαίδευσης δεν την κάνουν κυρίως οι υποδομές ούτε το μέγεθος της τάξης –δεν είναι ασήμαντα δεδομένα αυτά-, αλλά η πραγματική διαφορά γίνεται από την ποιότητα των δασκάλων και των καθηγητών.

Και έχουμε σήμερα μια υποχρέωση όλες οι παρατάξεις της Βουλής, να αναδείξουμε τον ρόλο του δασκάλου και του καθηγητή, να τιμήσουμε την προσφορά τους στο δημόσιο σχολείο, αλλά ταυτόχρονα να αξιολογούμε και τη δουλειά τους. Να ξεχωρίζουμε και να επιβραβεύουμε τους καλούς. Να επιμορφώνουμε τους λιγότερο καλούς όχι με επιμορφωτικά σεμινάρια, αλλά με πρακτική άσκηση στην τάξη………

 …… Εμείς δεσμευόμαστε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι θα επαναφέρουμε άμεσα τα πρότυπα πειραματικά σχολεία ως νησίδες αριστείας, καινοτομίας και σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων…..

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

 

 

…… Άλλο ερώτημα: Χρειαζόμαστε ή δεν χρειαζόμαστε πρότυπα πειραματικά δημόσια σχολεία, κύριε Τσίπρα, για αριστούχους;

Λοιπόν, για να το εξηγήσω να καταλάβετε, γιατί μάλλον δεν το έχετε αντιληφθεί: Όλα τα πρότυπα σχολεία είναι και πειραματικά. Όλα τα πειραματικά σχολεία δεν είναι και πρότυπα. Να συμφωνήσουμε, λοιπόν, σε αυτό. Βεβαίως και χρειαζόμαστε πειραματικά σχολεία, τα οποία θα έχουν ένα ενδεικτικό, ένα τυχαίο δείγμα μαθητών για να μπορούμε να δοκιμάζουμε καινούργιες μεθόδους. Το ερώτημα δεν είναι αυτό, το ερώτημα είναι αν χρειαζόμαστε και σχολεία πρότυπα της αριστείας…

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ (Πρόεδρος της Κυβέρνησης): Υπάρχουν.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Δεν υπάρχουν. Υπάρχουν εννέα όλα και όλα (σ.σ. εννοεί τα 4 Γυμνάσια και τα 4 Λύκεια των Προτύπων Σχολείων πλέον το “ορφανο” Γυμνάσιο της Ζωσιμαίας Σχολής), τα υπόλοιπα τα καταργήσατε όλα, γιατί καταργήσατε τις εξετάσεις, κύριε Τσίπρα. Ενημερωθείτε, επιτέλους, από τον Υπουργό σας!

Λοιπόν, το ερώτημα είναι εάν χρειαζόμαστε σχολεία της αριστείας σε κάθε νομό, σε κάθε περιφέρεια, στα οποία μπορεί ένας καλός μαθητής, φτωχός, ο οποίος δεν έχει την δυνατότητα που εσείς και εγώ έχουμε να στείλουμε τα παιδιά μας σε ιδιωτικό σχολείο, να πάει και να φοιτήσει σε ένα τέτοιο σχολείο. Αυτό είναι το ερώτημα. Απαντήστε, λοιπόν, με ένα ναι ή με ένα όχι: Χρειαζόμαστε ή δεν χρειαζόμαστε τέτοια σχολεία;………

 

Νίκος Μιχαλολιάκος – Χ.Α.

 

….. Και επειδή πολύς λόγος έγινε περί αριστείας τόσο από τον Πρωθυπουργό, κ. Τσίπρα, όσο και από τον Πρόεδρο της Αξιωματικής Αντιπολιτεύσεως, κ. Μητσοτάκη, ουδείς εκ των δύο έκανε τον κόπο να πει κάτι. Οι αριστείς είναι αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού συστήματος και της παιδείας. Αλλά, κύριοι, σεβαστείτε τη φύση: οι αριστείς γεννιούνται, δεν γίνονται.

Και έτσι βλέπουμε πολλές φορές τα παιδιά των γιατρών να γίνονται γιατροί, τα παιδιά των δικηγόρων δικηγόροι και τα παιδιά των πρωθυπουργών, στην Ελλάδα, και πρωθυπουργοί.

 

Φώφη Γεννηματά ΠΑΣΟΚ

 

….. Να δούμε ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Ισοπέδωση στα πάντα. Πόλεμος στην αξιοκρατία, στην αριστεία και στην αξιολόγηση, λαϊκισμός που μας πηγαίνει πράγματι πολλές δεκαετίες πίσω. Αυτή η αλλοπρόσαλλη πολιτική σας δεν έχει καμμία απολύτως σχέση με τη διανόηση της Αριστεράς. Όμως, ομολογώ ότι έχετε την αποκλειστικότητα του «ξήλωνε» χωρίς ταυτότητα, χωρίς προσανατολισμό, χωρίς φιλοσοφία, χωρίς φαντασία, μόνο με «–ισμούς», που γυρνούν την εκπαίδευση πολύ πίσω, γκρεμίζοντας ό,τι χτίστηκε στα χρόνια της Μεταπολίτευσης……

….. Θα ήθελα να σταθώ στο θέμα της αριστείας, γιατί το θεωρώ κομβικό. Για τον κ. Τσίπρα και για τον ΣΥΡΙΖΑ η αριστεία είναι ρετσινιά. Για τον κ. Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία η αριστεία είναι το μέσο αναπαραγωγής της ελίτ. Για εμάς, τους σοσιαλιστές, η αριστεία είναι προτεραιότητα στην εκπαίδευση, γιατί με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να διαχύσουμε όλα τα ευεργετήματα και τις άριστες πρακτικές ακριβώς στα σχολεία και στα παιδιά, που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη. Ψιλά γράμματα! …..

 

Δημήτριος Κουτσούμπας – Κ.Κ.Ε.

 

……. Παλεύουμε για ένα σχολείο που θα παρέχει την ίδια μόρφωση σε όλους τους μαθητές, χωρίς να χωρίζει τα παιδιά και τα σχολεία σε πολλές ταχύτητες, ανάλογα με την περιοχή και την τσέπη του καθενός, ένα σχολείο που θα είναι ασφαλές και με όλους τους βοηθητικούς χώρους που χρειάζονται οι μαθητές τους, όπως εργαστήρια, χώρους άθλησης, γυμναστήρια, βιβλιοθήκη, θέατρο, χώρους μουσικής κ.λπ,…..

…… Στο ερώτημα που μπορεί κάποιος -πολλοί ήδη θα το έχετε θέσει μέσα σας, χωρίς να το λέτε- να θέσει «Καλά, είναι δυνατόν στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης να μιλάτε για σύγχρονες υποδομές, για δημόσιες και δωρεάν για όλα τα παιδιά όταν δεν υπάρχει ευρώ για φωτοτυπικό χαρτί;», θα σας απαντήσουμε το εξής: Σύγχρονα σχολεία με σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, χώρους άθλησης, πολιτισμού, υπάρχουν και τώρα, αλλά τα χαίρονται λίγοι, είναι προνόμιο αυτών που τα έχουν……

 

Σταύρος Θεοδωράκης – ΠΟΤΑΜΙ

….. Πρέπει να φύγουν αυτοί που δεν είναι ικανοί με μια αξιολόγηση που δεν θα έχει κομματική σφραγίδα και όλοι οι άλλοι να χτίσουν ένα σχολείο σύγχρονο, δίκαιο, παραγωγικό, ανοιχτό στην κοινωνία, όπως έχει συμβεί σε πολλές περιοχές της χώρας από προσπάθειες ηρωικών δασκάλων και καθηγητώνΑυτούς που εμπνέουν τα παιδιά μας, αυτούς που λένε «εμείς θα αλλάξουμε το σχολείο».

……… Κάτι τέτοιο θα έπρεπε να πούμε και εδώ σήμερα. Αλλά αρκούμαστε στις γενικότητες, στους αφορισμούς, ενώ θα έπρεπε να βάλουμε υψηλούς στόχους. Θα σας πω δυο-τρεις. Να διπλασιάσουμε από την επόμενη χρονιά, από την μεθεπόμενη τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, με προτεραιότητα τις υποβαθμισμένες περιοχές…….

Πάνος Καμμένος – ΑΝΕΛ

Καμμία αναφορά στα Πρότυπα Σχολεία

 

Βασίλης Λεβέντης – Ε.Κ.

 

Καμμία αναφορά στα Πρότυπα Σχολεία

Νικόλαος Φίλης

 

…… Οι μεταρρυθμίσεις που προδιαγράφονται σε αυτά τα πορίσματα σκοπό έχουν να εκσυγχρονίσουν τη λειτουργία του σχολείου, αλλά κυρίως να το μετατρέψουν σε έναν χώρο που προσφέρει τη χαρά της γνώσης και της ανακάλυψης στους μαθητές, προετοιμάζοντας μαθητές και όχι ανταγωνιστές, προετοιμάζοντας τους μαθητές ως δημοκρατικούς πολίτες, να επιβεβαιώσουν την προτεραιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης στην πορεία της εθνικής ανασυγκρότησης. …..

……..  Προς την κατεύθυνση αυτή ήδη καταργήσαμε τη σωρεία εξετάσεων, που μετέτρεπαν το γυμνάσιο σε εξεταστικό κέντρο και υποβάθμιζαν τη μορφωτική διαδικασία. ….

Οι εξετάσεις αύξαιναν το άγχος των παιδιών και συρρίκνωναν τον ωφέλιμο διδακτικό χρόνο. Ενισχύουμε τη συνεργατική και βιωματική διδασκαλία και εναλλακτικούς τρόπους αποτίμησης της προόδου των παιδιών. Την ευθύνη για αυτή την αλλαγή έχει θεσμικά το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο έχει αναδιοργανωθεί και λειτουργεί αποτελεσματικά υπό την προεδρία του καθηγητή κ. Γεράσιμου Κουζέλη.

Σία Αναγνωστοπούλου

 

…. Γι’ αυτές, λοιπόν, τις αρχές αγωνιζόμαστε και όχι για την απομείωση της αξίας του δημόσιου αγαθού μέσω της επίκλησης ενός λόγου περί αριστείας, δηλαδή αριστοκρατίας που περιθωριοποιεί τις μεγάλες μάζες του πληθυσμού και επαναφέρει έναν νεποτισμό άνευ προηγουμένου. …..

 

 

 Συντάκτης: Αθανάσιος Δάλλας