Λεωνίδα Μιχέλη: Το διάβα των άσπρων πελαργών

Λεωνίδα Μιχέλη: Το διάβα των άσπρων πελαργών

 

Ο Λεωνίδας Μιχέλης γεννήθηκε στα Γιάννινα. Ζει στην Ιταλία από το 1960. Είναι Ηλεκτρονικός μηχανικός, διδακτωρ Πολυτεχνείου της Μπολόνια (Bologna). Εργάστηκε σε μεγάλες βιομηχανίες στην Ιταλία και την Λατινική Αμερική και μετά σαν ελεύθερος επαγγελματίας.

Έχει εκδώσει τις συλλογές διηγημάτων Los claveles del aire το 2007 και L’ ombra imperfettα το 2013, καθώς και τα μυθιστορήματα L’agave di smeraldo to 2009 και Il ragazzo di nina το 2011. To τελευταίο, εκδόθηκε και στην Ελλάδα με τίτλο Το παιδί από τα Γιάννινα, από τις εκδόσεις Μελάνι, τον Οκτώβρη του 2013.

Πρόσφατα κυκλοφόρησε στο Μιλάνο το νέο του βιβλίο Al passo delle cicogne bianche (Το διάβα των άσπρων πελαργών)

Το διάβα των άσπρων πελαργών

 

Εμπρόσθιο Εσώφυλλο

 

Δύο ιστορίες, η μία πρόσφατη, η άλλη αρχαία πολλών αιώνων, περιστρέφονται γύρω από μια εικόνα. Στην Κρήτη, το 816, τις μέρες κατά τις οποίες οι άσπροι πελαργοί που καταφτάνουν από το νότο σταματούν, ο εικονογράφος μοναχός Πελάγιος αναγκάζεται να εγκαταλείψει το νησί για να αποφύγει τις εικονομαχικές διώξεις, μεταφέροντας μαζί του την τελευταία εικόνα, φυλαγμένη και σφιχτοδεμένη κάτω από έναν επίδεσμο γύρω απ’ τη μέση. Σχεδόν δύο μήνες μετά, έχοντας διασχίσει την Ελλάδα και προσεγγίσει το Μπρίντιζι, η φυγή του λαμβάνει τέλος στη μονή Ορσάρα της Απουλίας, η οποία ιδρύθηκε από τους αδελφούς μοναχούς του τάγματος του Αγίου Βασιλείου εκατό χρόνια πριν. Με το θάνατο της θείας Κωνσταντίνας, το 1976, μια εικόνα που ανήκε στην οικογένεια του Ζαφείρη στα Γιάννινα, και μεταβιβάστηκε από γενιά σε γενιά από τη μητέρα στην πρωτότοκη κόρη, καταλήγει ως κληρονομιά στον ίδιο, δηλαδή στον πρώτο άντρα ιδιοκτήτη της. Μαζί με την εικόνα, υπάρχει μία επιστολή γραμμένη σε άγνωστη γλώσσα όπου ξεχωρίζουν δύο μυστηριώδεις φράσεις στα ιταλικά, που διακρίνονται από το υπόλοιπο ακατανόητο κείμενο. Οι ίδιες φράσεις είναι χαραγμένες στο πίσω μέρος της εικόνας. Προσπαθώντας ν’ αποκωδικοποιήσει τις επιγραφές, χάρη βέβαια και στον πάντα πρόθυμο να συμβουλευτεί κείμενα, κώδικες και χάρτες, φίλο του, τον δομηνικανό μοναχό Αιγίδιο, ο Ζαφείρης οδηγείται σ΄ ένα μακρύ ταξίδι ανάμεσα στη Μπολόνια και το Μιλάνο, το Παρίσι και το Μπουένος Άιρες, μέχρις ότου η περιπέτειά του διασταυρωθεί μ’ εκείνη από τα βάθη των αιώνων. Στο τέλος, χάρη σε μια υπερπόντια συνάντηση και σ’ ένα τυχαίο γεγονός, θα ανακαλύψει τη σημασία της αινιγματικής γραφής και θα κατορθώσει να λύσει το μυστήριο της εικόνας.

 

 

Οπισθόφυλλο

 

Τι κρύβει μια αρχαία εικόνα που απεικονίζει έναν καβαλάρη σ’ ένα μαύρο άλογο που πολεμά έναν δράκο; Από τις μεσαιωνικές εικονομαχικές διώξεις στις μέρες μας, από την Ελλάδα στην Ιταλία, περνώντας από το Παρίσι και την Αργεντινή, ο αφηγητής θα αποκαλύψει το μυστήριο.

Το ταξίδι των άσπρων πελαργών κατά τις αιώνιες μεταναστεύσεις τους συνιστά το λεπτό νήμα που ενώνει σε απόσταση αιώνων τους τόπους των δύο ιστοριών, συνδέοντας την εξέλιξη των υποθέσεων σαν ένα προμήνυμα ή ένα απροσδιόριστο προαίσθημα.